EtusivuHyvä tietääB2B-sähköpostimarkkinoinnin hyvä tapaKenelle voi lähettää ja millä perusteella

Kenelle voi lähettää ja millä perusteella

Kuluttajille tehtävästä sähköpostimarkkinoinnista on omat säännökset sähköisen viestinnän tietosuojalaissa.

Yrityshenkilölle voi työsähköpostisoitteeseen lähettää B2B -sähköpostimarkkinointia erikseen kysyttyyn yksilöityyn lupaan perustuen.

B2B-sähköpostimarkkinointia voi sähköisen viestinnän tietosuojalain mukaan tehdä ilman lupaa rajoitetusti (ks. alla), mutta usein tuloksellisin tapa tehdä sitä on perustaa lähettäminen vastaanottajan antamaan erilliseen lupaan. Lupaa kysyttäessä tulisi yksilöidä tarkasti, kenelle ja mihin lupa annetaan.

Ilman lupaa voi B2B-sähköpostimarkkinointia lähettää

  • asiakassuhteeseen perustuen olemassa oleville yritysasiakkaille

Voimassa oleva asiakassuhde antaa yritykselle mahdollisuuden lähettää yritysasiakkailleen sähköpostitse B2B-asiakasmarkkinointia. Tällöin on syytä kiinnittää huomiota siihen, että kyseessä on todellakin voimassa oleva asiakkuus.

  • jos markkinoitavalla tuotteella tai palvelulla on liityntä henkilöön tämän työtehtävien, vastuualueen tai asemavaltuutuksen perusteella.

Sähköisen viestinnän tietosuojalain 27 §:n mukaan B2B-sähköpostimarkkinointia voidaan tehdä ilman vastaanottajan lupaa, tällöin vastaanottajalla on kielto-oikeus. Lain perustelujen mukaan B2B-sähköpostimarkkinointia voidaan tehdä asemavaltuuden perusteella tai jos luonnollinen henkilö toimii yhteisön puolesta tietyssä tehtävässä, johon suoramarkkinoinnilla tarjottavat hyödykkeet ja palvelut olennaisesti liittyvät.

B2B-sähkopostimarkkinointia ei tule tehdä lähettämällä massalähetyksiä työsähköpostisoitteisiin ilman markkinoitavan hyödykkeen yhteyttä vastaanottajan työtehtäviin tai vastuualueeseen.

Mikäli työsähköpostiosoitteisiin lähetetään sähköpostimarkkinointia ilman edellä selostettua yhteyttä, on osoitetta tuolloin lähtökohtaisesti pidettävä luonnollisen henkilön osoitteena ja markkinointi tulisi tällöin tehdä kuluttajamarkkinointia koskevien säännösten mukaisesti. Pelkkä henkilön työsähköpostiosoite itsessään ilman muuta täsmentävää lisätietoa tai yhteyttä ei siis mahdollista B2B -sähköpostimarkkinointia ilman lupaa.

Mainittakoon, että toimitusjohtajan työsähköpostiosoite on myös henkilötason työsähköpostiosoite, ei organisaation osan sähköpostiosoite. Jos B2B -sähköpostimarkkinoinnissa käytetty sähköpostiosoite on ns. yritysosoite eli esim. muotoa info@yritys.fi, tulkitaan tähän osoitteeseen lähetettävä sähköpostimarkkinointi lähtökohtaisesti aina B2B-sähköpostimarkkinoinniksi, joskaan tätä ei yleisesti pidetä toimivana markkinointitapana.

 

Tämä ohjeistus on valmisteltu Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML, www.asml.fi) ja sen piirissä toimivien vastuullisten palveluntarjoajien toimesta. Ohjeistuksen teossa on otettu huomioon toimialakäytäntöjen ja viranomaisohjeistusten ohella henkilötietolaki ja sähköisen viestinnän tietosuojalaki.