EtusivuHyvä tietääB2B-sähköpostimarkkinoinnin hyvä tapaOsoitelähde

Osoitelähde

Viestin osoitelähdemerkinnästä tulee käydä ilmi, mistä rekisteristä käytetty sähköpostiosoite on peräisin.

Henkilötietolain 25 §:n mukaan myös B2B-sähköpostimarkkinoinnissa tulee ilmetä osoitelähde. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että viestistä tulee käydä selkeästi ilmi, mistä rekisteristä viestin lähettämisessä käytetty osoite on peräisin ja viestin tulee mahdollista yhteydenotto yritykseen esim. henkilön tietoja koskevan virheen korjaamiseksi.

Lähetyksessä voi olla käytetty useita rekisterilähteitä samanaikaisesti. Tällöin osoitelähdemerkinnästä tulee käydä selvästi ilmi käytetyt rekisterit. Joka tapauksessa merkinnän tulee riittävällä tasolla yksilöidä yhteystietojen rekisterilähteet. Yleisluontoiset ilmaisut tai pelkkä yrityksen nimi eivät yksilöi riittävällä tasolla rekisterilähdettä.

Jos viestit lähtevät vain olemassa oleville asiakkaille asiakasrekisteriin perustuen, osoitelähdemerkinnän voi käytännössä korvata viestin sisältö, joka selvästi tuo ilmi viestin asiakasluonteen.

 

Tämä ohjeistus on valmisteltu Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML, www.asml.fi) ja sen piirissä toimivien vastuullisten palveluntarjoajien toimesta. Ohjeistuksen teossa on otettu huomioon toimialakäytäntöjen ja viranomaisohjeistusten ohella henkilötietolaki ja sähköisen viestinnän tietosuojalaki.