EtusivuHyvä tietääB2B-sähköpostimarkkinoinnin hyvä tapaVastuut

Vastuut

Markkinoivalla yrityksellä on AINA vastuu sähköpostimarkkinointinsa kokonaisuuden eri osista kuten kieltojen hallinnoinnista, viestien sisällöstä, osoitelähdemerkinnöistä jne., riippumatta siitä, tapahtuuko joku osatoiminnasta alihankinnan tai ostopalvelun avulla.

B2B-sähköpostimarkkinoinnilla hyödykkeitään markkinoiva yritys voi kerätä lainsäädännön puitteissa yritys- ja työsähköpostiosoitteita itse tai hankkia niitä alanpalveluntarjoajilta. Yritys voi lähettää sähköposteja itse tai käyttää lähettämisessä ja myös muissa toiminnan vaiheissa palveluntarjoajaa. B2B-sähköpostimarkkinoinnin toteuttamisessa käytetään usein alihankkijaa, monesti jopa useita palveluntarjoajia samanaikaisesti.

Alihankkijoiden ja yhteistyökumppaneiden käyttö tuntuu joskus sekoittavan vastuusuhteita. Yritysten välisistä sopimuksellisista vastuista voidaan ja on syytä toki sopia yritysten välillä, mutta B2B-sähköpostimarkkinoinnin kokonaisvastuu markkinoinnin lainmukaisuudesta osa-alueittain on sillä yrityksellä, jonka nimissä sähköposti lähtee ja jonka kaupallista viestiä viedään. Tämän yrityksen tulisi myös ohjeistaa ja informoida käyttämänsä palveluntarjoajat huolellisesti.

Markkinoija voi ulkoistaa eri sähköpostimarkkinoinnin osa-alueiden käytännöntoteuttamista esim. viestien teknisen lähettämisen, osoitteiden ylläpidon ja kieltojenhallinnoinnin, mutta markkinoija vastaa vastaanottajaan päin näistäkin toiminnoista.

Jos markkinoiva yritys hankkii tai päivittää yhteystietoja palveluntarjoajalta, on yrityksen hyvä tiedustella palveluntarjoajalta yhteystietojen hankkimismenetelmästä, tietojen ajantasaisuudesta, laadusta, päivityksestä yms.

B2B-sähköpostimarkkinoinnin toteuttamiseen liittyviä palveluita tarjoavat palveluntarjoajat käyttävät itsekin usein alihankkijoita mm. palveluidensa jälleenmyyjinä. Palveluntarjoajien on syytä ohjeistaa alihankkijansa huolellisesti siten,että hekin pystyvät auttamaan yritysasiakkaita tyylikkään ja lainmukaisen B2B-sähköpostimarkkinoinnin toteuttamisessa. Huolellinen kirjallinen sopiminen tietosuojalausekkeineen osapuolten välillä tukee hyvää lopputulosta.

 

Tämä ohjeistus on valmisteltu Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML, www.asml.fi) ja sen piirissä toimivien vastuullisten palveluntarjoajien toimesta. Ohjeistuksen teossa on otettu huomioon toimialakäytäntöjen ja viranomaisohjeistusten ohella henkilötietolaki ja sähköisen viestinnän tietosuojalaki.